Maluch Bombel - Najlepsze modele 126p Bombel i Fiat 126p Bombel

Maluch Bombel - Najlepsze modele 126p Bombel i Fiat 126p Bombel
Autor Adam Pawlak
Adam Pawlak15.01.2024 | 6 min.

Maluch Bombel to niezwykle popularny w Polsce tuningowany model Fiata 126p. W artykule przybliżymy historię i charakterystykę tego auta, opiszemy najczęstsze modyfikacje stylistyczne i mechaniczne, a także damy praktyczne wskazówki dotyczące zakupu i rejestracji. Maluch Bombel ma wierne grono fanów, którzy nie tylko jeżdżą tymi samochodami na co dzień, ale też organizują liczne zloty i rajdy.

Kluczowe wnioski:
  • Maluch Bombel to kultowy polski tuning Fiata 126p z charakterystyczną, poszerzoną karoserią.
  • Najpopularniejsze modyfikacje to m.in. rozszerzone błotniki, obniżone zawieszenie czy duże alufelgi.
  • Warto zwracać uwagę na stan techniczny silnika i zawieszenia przy zakupie używanego egzemplarza.
  • Rejestracja samochodu wymaga spełnienia określonych warunków i dostarczenia stosownych dokumentów.
  • Maluch Bombel cieszy się niesłabnącą popularnością wśród tunerów i miłośników motoryzacji.

Maluch Bombel - historia modelu

Maluch Bombel to określenie tuningowanej wersji kultowego Fiata 126p, charakteryzującej się poszerzoną, zaokrągloną sylwetką. Samochody te zyskały popularność w Polsce w latach 90. XX wieku i do dziś cieszą się zainteresowaniem tunerów oraz entuzjastów motoryzacji.

Określenie „Bombel” pochodzi od charakterystycznego, obłego kształtu rozszerzonej karoserii, kojarzącego się z sylwetką pączka. Poszerzenia zazwyczaj obejmują błotniki, zderzaki oraz progi, nadając pojazdowi bardziej muskularny wygląd. Wymyślił je wrocławski tuner Sebastian Gogel, który na początku lat 90. zaczął modyfikować Fiata 126p we własnym garażu.

Od tego czasu Maluch Bombel zyskał w Polsce rzesze wiernych fanów. Co roku organizowane są liczne zloty i rajdy, podczas których entuzjaści prezentują swoje samochody, wymieniają się doświadczeniami i częściami. Modele te nadal są chętnie kupowane oraz tuninguje się je na różne sposoby.

Charakterystyczne cechy modelu

Maluch Bombel charakteryzuje się rozłożystą, zaokrągloną sylwetką z poszerzonymi elementami nadwozia. Rozszerzeniu podlegają zazwyczaj błotniki, zderzaki, progi oraz listwy na drzwiach. Dzięki temu auto prezentuje się jakby „napompowane”, stąd określenie „Bombel”.

Maluch Bombel - najpopularniejsze modyfikacje

Właściciele Maluchów Bombel chętnie wprowadzają w nich szereg modyfikacji, zarówno stylistycznych, jak i mechanicznych. Do najczęstszych należą:

  • Poszerzone, rozłożyste błotniki i zderzaki
  • Obniżone zawieszenie
  • Duże alufelgi w stylu BBS
  • Doposażenie wnętrza: fotele kubełkowe, sportowa kierownica
  • Mocniejsze silniki R2 i diesel
  • Układ wydechowy ze stali nierdzewnej

Dzięki tym modyfikacjom uzyskuje się zarówno efektowniejszy, muskularny wygląd auta, jak i poprawia osiągi oraz prowadzenie.

Czytaj więcej: Tworzenie bezpiecznych haseł - poradnik dla programistów

Maluch Bombel - dostosowywanie stylistyki

Maluch Bombel kojarzy się z charakterystyczną, rozłożystą sylwetką z poszerzonymi błotnikami i zderzakami. Jest to zasługa tunera Sebastiana Gogla, który jako pierwszy zmodyfikował Fiatka 126p w ten sposób na początku lat 90.

Obecnie istnieje wiele firm dostarczających gotowe bodykity do samodzielnego montażu, które pozwalają na rozszerzenie nadwozia Malucha. Poszerzone elementy wykonuje się zazwyczaj z włókna szklanego.

Najczęstsze modyfikacje stylistyczne

Oprócz charakterystycznych „bąbli” na błotnikach i zderzakach, Maluchy Bombel często wyposaża się także w:

  • Obniżone zawieszenie
  • Duże alufelgi 14” lub 15” w stylu BBS
  • Doposażenie wnętrza: fotele kubełkowe, sportowa kierownica

Daje to zarówno ciekawszy wygląd, jak i bardziej sportowe wrażenia z jazdy.

Maluch Bombel - tuning mechaniczny

Maluch Bombel - Najlepsze modele 126p Bombel i Fiat 126p Bombel

126p Bombel najczęściej napędzany jest silnikiem 650ccm typu R2. Jest to jednostka znana z Poloneza, o mocy maksymalnej 34 KM. Często instaluje się również mocniejsze silniki 800ccm lub diesla 1.3 (S-31) z Poloneza Truck.

Inne typowe modyfikacje mechaniczne w Maluchach Bombel to:

Mocniejsze sprzęgło Lżejsze aluminowe felgi
Sprzęgło Pronox 200 Stalowy układ wydechowy

Dzięki tuningowi mechaniki Maluch zyskuje z reguły do 15 KM “kucyków”, co w połączeniu z jego niewielką masą daje wyraźnie lepsze osiągi.

Maluch Bombel - wersje 4x4 i terenowe

Poza klasycznymi Bombelkami spotyka się również ich terenowe warianty z napędem 4x4. Do przebudowy wykorzystuje się mosty i reduktory z Nysy lub Poloneza Trucka.

Instalacja 4x4 wymaga gruntownej przebudowy zawieszenia i nadwozia. Całość jest więc bardzo kosztowna, ale efekt robi wrażenie.

Maluch Bombel z napędem 4x4 doskonale radzi sobie w lekkim terenie, a jego niewielki rozmiar ułatwia pokonywanie ciasnych, leśnych dróg. To idealny samochód turystyczny i survivalowy.

Maluch Bombel – zakup i rejestracja

Kupując używanego Bombelka 126p, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim sprawdźmy stan rozszerzonego nadwozia – czy „bańki” nie noszą śladów deformacji lub wypadków. Równie istotna jest kondycja zawieszenia i układu napędowego.

Jeśli samochód pochodzi z czasów, gdy nie wymagano homologacji tuningowych przeróbek, rejestracja nie powinna nastręczać problemów. Należy jednak przygotować diagnostykę i dostarczyć odpowiednie dokumenty.

Maluch Bombel wciąż pozostaje bardzo popularnym modelem wśród tunerów i fanów motoryzacji. Kultowe, rozłożyste „bańki” na zderzakach to dziś niemal kanon stylistyki i vintage’owego klimatu!

Podsumowanie

Maluch Bombel to kultowy, tuningowany Fiat 126p z charakterystyczną, rozłożystą sylwetką. Poszerzone błotniki i zderzaki nadają mu niepowtarzalny, muskularny wygląd. Model ten zdobył popularność w Polsce za sprawą pomysłowości tunerów i pasji entuzjastów motoryzacji.

Artykuł przybliżył historię powstania Bombelków, najpopularniejsze modyfikacje stylistyczne i mechaniczne, a także poruszył kwestie związane z zakupem oraz rejestracją tych samochodów. Maluchy Bombel wciąż budzą zainteresowanie i sentyment wielu osób, czego dowodem są liczne zloty ich fanów.

Tuningowany 126p to auto nietuzinkowe, które łączy w sobie zarówno vintage’owy urok i oryginalność, jak i satysfakcję z jazdy kultowym, odpicowanym maluchem. Poszerzone „bańki” stały się wręcz znakiem rozpoznawczym Bombelków i kanonem stylistyki tuningowej.

Artykuł stanowi kompleksowe kompendium wiedzy dla osób zainteresowanych tą nietuzinkową odmianą kultowego Fiata 126p. Z pewnością dostarczy wielu ciekawych informacji zarówno dla fanów Bombelków, jak i szerszego grona entuzjastów motoryzacji.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Testowanie i debugowanie kodu w Pythonie - poradnik dla początkujących
  2. Nowy kalkulator wieku psa – psie lata na ludzkie kalkulator
  3. Jak wyregulować okno lato/zima - poradnik regulacji okien PVC
  4. Kartki z życzeniami na święta Bożego Narodzenia
  5. Jak pisać czytelne komentarze w kodzie? Porady i przykłady
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Adam Pawlak
Adam Pawlak

Cześć, jestem Adam, a witajcie na moim blogu o programowaniu! Tutaj znajdziesz wiele przydatnych informacji, porad i inspiracji związanych z fascynującym światem kodowania i rozwoju oprogramowania.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

MotoTuning Toyota Celica 6 i 7 - Osiągi i Wygląd

Kompleksowy poradnik o tuningu Toyoty Celiki szóstej i siódmej generacji. Dowiedz się jak zwiększyć moc i poprawić prowadzenie Celiki przy użyciu chip tuningu, modyfikacji zawieszenia i układu wydechowego. Poznaj najlepsze sposoby na tuning optyczny nadania Celice wyjątkowo agresywnego wyglądu.