Tworzenie gier wideo to pasjonujące zajęcie, które pozwala wcielić w życie pomysły na interaktywne historie i zabawy. Dzięki dostępnym narzędziom, jak popularny silnik Unity, można rozpocząć tę przygodę w zaledwie 30 minut i stworzyć pierwszą, prostą grę. Jak to zrobić krok po kroku? Przede wszystkim warto zaznajomić się z podstawowymi funkcjami edytora, aby sprawnie poruszać się po interfejsie i tworzyć obiekty. Następnie, korzystając z gotowych assetów, można zbudować scenę gry platformowej z bohaterem i otoczeniem. Dodając skrypty w C#, nadajemy obiektom zachowanie i interakcje. Już w początkowym etapie powstaje zrębowa rozgrywka, którą można testować na bieżąco, a finalnie wyeksportować grę na wybraną platformę. To oczywiście dopiero początek - dalsza nauka i praktyka pozwolą rozwinąć umiejętności w tworzeniu coraz bardziej rozbudowanych i dopracowanych gier. Jednak już pierwsze kroki dadzą satysfakcję z obcowania z tym kreatywnym hobby.
Instalacja i konfiguracja środowiska Unity
Pobieranie edytora Unity
Aby rozpocząć pracę z Unity, należy pobrać najnowszą wersję edytora ze strony unity3d.com. Dostępne są bezpłatne wydania z ograniczeniami, jak i płatne w pełni funkcjonalne. Warto na początek wybrać edycję Personal. Minimalne wymagania sprzętowe do pracy z Unity to procesor Intel Core i3, 4GB RAM oraz karta graficzna z obsługą Shader Model 3.0. Edytor jest dostępny na systemy Windows i MacOS. Po pobraniu i zainstalowaniu można uruchomić Unity i rozpocząć konfigurację.
Konfiguracja ustawień projektu
Przy pierwszym uruchomieniu Unity wyświetli okno Create New Project, w którym należy ustawić nazwę i lokalizację nowego projektu. Na początek wystarczy wybrać prosty, domyślny typ projektu 3D. Następnie w oknie Project Settings można skonfigurować dodatkowe parametry, jak rozdzielczość, orientacja ekranu czy wersje platform docelowych. Warto też wybrać preferowany język interfejsu i kodowania. Od razu można także dodać przydatne paczki rozszerzeń i assetów z Asset Store.
Dodawanie assetów i paczek
Aby przyspieszyć pracę, Unity pozwala na wykorzystanie gotowych assetów, takich jak modele 3D, tekstury, animacje czy efekty. Można je pobrać z Asset Store lub stron trzecich. Assety dodajemy do projektu przez menu Windows > Asset Store, a następnie importujemy do folderu Assets. Paczki rozszerzeń (extension packages) z kolei zawierają dodatkowe narzędzia i usługi, np. ułatwiające budowanie gier 2D lub AR. Paczki instalujemy z menu Windows > Package Manager.
Podstawy interfejsu i nawigacji w Unity
Widoki sceny i hierarchii obiektów
Interfejs Unity podzielony jest na kilka głównych okien. W widoku Scene tworzymy i układamy obiekty, które reprezentują elementy gry. Hierarchy pokazuje wszystkie obiekty na scenie w postaci drzewa. Klikając obiekt na jednej lub drugiej liście, zaznaczamy go do edycji. Ważne widoki to także Project, gdzie znajdują się zasoby, oraz Inspector do zmiany właściwości zaznaczonego obiektu.
Główne menu i panele
Menu główne zawiera opcje związane z projektem, obiektami, komponentami, oknami itp. Przydatne są też panele narzędziowe, jak Toolbar do szybkiego wyboru narzędzi sceny, czy Profiler do sprawdzania wydajności. Dodatkowe panele otwieramy z menu Windows. Na dole znajduje się konsola, wyświetlająca komunikaty i błędy.
Poruszanie się po scenie
Aby sprawnie navigować widokiem sceny, używamy klawiszy WASD do przemieszczania kamery i spacji do podnoszenia w górę. Myszką rotujemy kamerę, a kółkiem przybliżamy widok. W lewym górnym rogu znajdują się przydatne narzędzia, jak wybór i przesuwanie obiektów. W dolnym rogu zmieniamy pomiędzy perspektywami, np. izometryczną.
Tworzenie podstawowej gry platformowej
Dodawanie gracza i otoczenia
Mając ogólne pojęcie o interfejsie, można zacząć tworzyć grę. Dobrym pomysłem jest prosta gra platformowa w 2D. Zaczynamy od dodania w hierarchii obiektu gracza, najlepiej gotowego sprite'a z animacjami chodzenia i skakania. Następnie tworzymy obiekty plansz, np. platform, schodów i ścian. Można wykorzystać proste kafelki lub bardziej rozbudowane assety poziomów. Układamy je na scenie budując ścieżkę dla gracza.
Implementacja sterowania
Kiedy mamy gracza i plansze, czas dodać sterowanie. W tym celu do obiektu gracza dodajemy komponent Rigidbody 2D, który zapewnia fizykę. Następnie tworzymy prosty skrypt w C# z logiką poruszania: przemieszczanie na boki, skakanie, grawitacja. Można skorzystać z funkcji Input do odczytu klawiszy/toucha i gotowych metod Rigidbody. Gracz powinien reagować na sterowanie i poruszać się po scenie.
Tworzenie poziomów i przeciwników
Mając podstawową rozgrywkę, tworzymy dalsze poziomy i zagrożenia. Można zrobić kilka plansz z platformami na różnych wysokościach i przerwami do przeskoczenia. Dodajemy też wrogów poruszających się według prostej logiki lub atakujących gracza. Ustawiamy warunki przegranej, np. wpadnięcie w przepaść czy kolizja z wrogiem. Implementujemy ekran końca gry i restart. Dzięki temu powstaje już zarys gry platformowej z wyzwaniami.
Programowanie mechaniki gry w C#
Podstawy skryptowania
Większość logiki i zachowań obiektów w Unity tworzymy przy pomocy skryptów w C#. Skrypty dodajemy jako komponenty obiektów, dzięki czemu mogą odczytywać ich właściwości i je kontrolować. Podstawowy szkielet skryptu to klasa zawierająca funkcje Update do wykonywania kodu w każdej klatce oraz Start wykonywany na początku.
Interakcje z obiektami
W skryptach możemy pobierać inne obiekty ze sceny poprzez referencje lub szukanie po tagu. Następnie wywołujemy ich metody publiczne i zmieniamy wartości pól, np. pozycję, wartości logiczne itp. Pozwala to na interakcje pomiędzy obiektami, jak ruch postaci sterowany w skrypcie gracza.
Zdarzenia i metody Unity
Oprócz standardowego C#, w Unity mamy dostęp do wielu przydatnych funkcji, zdarzeń i klas specyficznych dla silnika. Możemy wywołać ReloadLevel, gdy gracz polegnie, wykryć kolizje OnCollisionEnter, uzyskać Input z kontrolera i wiele więcej. Ułatwia to implementację typowych mechanik gry bez zbędnego kodowania.
Testowanie i budowanie gry
Podgląd gry w edytorze
Tworząc grę w Unity, możemy na bieżąco testować zmiany bez konieczności kompilacji. Wystarczy wcisnąć przycisk Play w edytorze, aby wejść w tryb podglądu gry z możliwością sterowania i debugowania. Jest to szybki sposób na sprawdzenie rozgrywki i mechanik przed finalnym zbudowaniem gry.
Debugowanie kodu
Aby znaleźć i naprawić błędy w kodzie skryptów, wykorzystujemy narzędzia do debugowania w Unity. Możemy dodawać breakpointy, przechodzić kod krok po kroku, sprawdzać wartości zmiennych itp. Pomaga to znaleźć niepoprawne fragmenty logiki i naprawić je jeszcze przed testami gry.
Eksportowanie finalnej wersji
Gdy gra jest gotowa, eksportujemy ją do wybranej platformy docelowej. W tym celu wchodzimy w File > Build Settings i wybieramy platformę, np. Windows, Android, WebGL. Ustawiamy też sceny do zbudowania. Klikamy Build i Unity wygeneruje pliki gotowe do wgrania na platformę lub opublikowania.
Publikacja gry i dalszy rozwój
Wgrywanie gry na platformy
Mając zbudowaną grę, możemy ją wgrać na wybraną platformę, aby udostępnić użytkownikom. W przypadku mobilnych platform, należy posiadać konto deweloperskie w sklepie, np. Google Play lub App Store. Desktopowe gry wrzucamy na naszą stronę lub serwisy dystrybucji, jak Steam czy itch.io.
Monetyzacja i marketing
Publikując grę, możemy pomyśleć o zarabianiu na niej poprzez reklamy lub mikropłatności. W tym celu dobrze zintegrować odpowiednie systemy, jak AdMob lub in-app purchase. Należy też przeprowadzić kampanię marketingową w mediach społecznościowych i na forach graczy, by dotrzeć do odbiorców.
Następne kroki w rozwoju umiejętności
Stworzenie pierwszej gry to dopiero początek przygody z tworzeniem gier. Można rozwijać umiejętności, studiując dokumentację i samouczki, a także dołączając do społeczności Unity. Kolejnym krokiem może być zrobienie bardziej rozbudowanego tytułu z dopracowaną grafiką, fabułą i rozgrywką. Z czasem możliwe jest wydawanie coraz bardziej profesjonalnych produkcji.
Podsumowanie
Tworzenie gier nie musi być skomplikowane i wymagać zaawansowanych umiejętności programistycznych. Dzięki dostępnym narzędziom na czele z Unity, już początkujący deweloper może zacząć tę pasjonującą przygodę. Wystarczy poznać podstawy obsługi edytora, wykorzystać gotowe assety i szablony kodu, by zbudować prostą, ale działającą grę. To świetny sposób, by sprawdzić, czy tworzenie gier to hobby dla nas i zdecydować o dalszym rozwoju umiejętności. Z czasem i praktyką można przejść na wyższy poziom zaawansowania, ale pierwszy krok jest zawsze najważniejszy.