Tuning Toyota Celica 6 i 7 - Osiągi i Wygląd

Tuning Toyota Celica 6 i 7 - Osiągi i Wygląd
Autor Ola Jankowska
Ola Jankowska21.01.2024 | 7 min.

Toyota Celica 6 Tuning to niezwykle popularny temat wśród fanów motoryzacji. Ten kompaktowy sportowy model produkowany w latach 1999-2006 oferuje szeroki zakres możliwości modyfikacji zarówno pod względem osiągów, jak i wyglądu.

Kluczowe wnioski:
  • Tuning mechaniczny Celiki 6 pozwala znacząco zwiększyć moc silnika przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych.
  • Wiele firm oferuje gotowe zestawy do modyfikacji zawieszenia i układu wydechowego tego modelu.
  • Dostępny jest szeroki wybór felg do Celiki 6, które nadają samochodowi bardziej sportowego charakteru.
  • Przeróbki optyczne nadwozia jak np. body kit dodają muskularnego wyglądu.
  • Tuning elektroniki pozwala dostosować działanie silnika i skrzyni biegów do preferencji kierowcy.

Tuning optyczny Toyoty Celiki 6

Toyota Celica szóstej generacji już w standardowej wersji prezentowała się niezwykle atrakcyjnie pod względem wizualnym. Jednak dla wielu tunerów to dopiero punkt wyjścia do dalszych modyfikacji optycznych mających na celu nadanie samochodowi jeszcze bardziej agresywnego i sportowego wyglądu.

Jednym z najpopularniejszych tuningowych zabiegów jest montaż body kitu, czyli zestawu dodatkowych elementów stylistycznych. Taki kit zwykle składa się z przedniego zderzaka z dużymi wlotami powietrza, progu bocznego i tylnego zderzaka z dyfuzorem. Efektem jest optyczne obniżenie i poszerzenie nadwozia, co znacząco zwiększa muskularny, rasowy wygląd samochodu.

Kolejnym krokiem jest wymiana standardowych lamp i reflektorów na tuningowe odpowiedniki o bardziej agresywnym wyglądzie i często LEDowym oświetleniu. Zmiana koloru kloszy, a nawet całych lamp na przyciemnione lub w kolorze nadwozia sprawia, że auto nabiera "zbójeckiego" charakteru.

Wartym rozważenia tuningowym zabiegiem jest również przyciemnienie szyb, zwłaszcza tylnej. Toning szyb nie tylko dodaje samochodowi tajemniczości, ale także chroni wnętrze przed nagrzewaniem się w upalne dni.

Ostatnim akcentem wizualnego tuningu Toyoty Celiki 6 mogą być naklejki i grafiki na nadwoziu podkreślające sportowy charakter auta. Jednak z tymi elementami warto postępować z umiarem, aby całość nie stała się przesadzona.

Modyfikacje silnika Toyoty Celiki 6

Toyota Celica 6 Tuning to nie tylko zmiany w wyglądzie, ale przede wszystkim modyfikacje mające na celu zwiększenie osiągów. Sercem modelu jest silnik 1.8 VVT-i o mocy 140 KM w wersji benzynowej lub 2.2 D-4D generujący 136 KM dla diesla. Oba jednostki mają spory potencjał do zwiększania mocy.

Najprostszym i najtańszym sposobem jest tzw. chip tuning, czyli reprogramowanie sterownika silnika. Dobry program tuningowy potrafi bezproblemowo dodać 30-50 KM, poprawiając dynamikę i elastyczność auta.

Kolejny krok to wymiana elementów układu dolotowego i wydechowego na lepiej przepuszczalne, a także zastosowanie lżejszego zestawu tłokowo-korbowego. To pozwala zbliżyć się do granicy 200 KM w przypadku "benzyniaka".

Najmocniejsze egzemplarze Toyoty Celiki 6 sięgają nawet 250-300 KM, ale wymagają już poważniejszych i kosztownych modyfikacji - turbodoładowania, wtrysku azotu czy nawet wymiany silnika na jednostkę z innego sportowego auta.

Tuning mechaniczny - klucz do sukcesu

Aby celica 6 osiągnęła swój pełny tuningowy potencjał, kluczowe są modyfikacje mechaniczne, a nie tylko "odblokowanie" mocy z fabrycznej jednostki. Dobrze zbudowany silnik ze wzmocnionymi podzespołami pozwoli cieszyć się zwiększonymi osiągami przez długie lata.

Czytaj więcej: Opinie o silniku 1.4 TSI 150 KM

Tuning układu wydechowego w Celice 6

Modyfikacja układu wydechowego to obok chip tuningu jeden z najpopularniejszych tuningowych zabiegów w Toyota Celice 6. Dlaczego warto wymienić wydech?

Przede wszystkim pozwoli to uwolnić więcej mocy z silnika poprzez zmniejszenie oporów przepływu spalin. Drugim pożądanym efektem jest poprawa brzmienia jednostki napędowej - wzmocniony, bardziej "mięśniowy" dźwięk z pewnością usatysfakcjonuje każdego fana motoryzacji.

W tuningu Toyoty Celiki 6 najlepiej sprawdzą się wydechy ze stali nierdzewnej lub tytanu. Rekomendowane są znane firmy jak np. Remus, Magnaflow czy Tanabe z bogatą ofertą gotowych konstrukcji dopasowanych do tego modelu.

Oprócz samej rury wydechowej warto wymienić także resztę elementów - kolektor, końcówki i katalizatory. Kompleksowa modyfikacja układu wydechowego zagwarantuje najlepsze efekty.

Zawieszenie i felgi w modyfikacji Celiki

Tuning Toyota Celica 6 i 7 - Osiągi i Wygląd

Toyota Celica Tuning nie może ograniczać się tylko do silnika i wyglądu. Równie istotne są zmiany w układzie jezdnym mające na celu poprawę prowadzenia i przyczepności.

Dobrym początkiem jest wymiana amortyzatorów i sprężyn zawieszenia na bardziej sztywne, obniżające środek ciężkości auta. Kolejnym krokiem są stabilizatory i drążki do precyzyjnego wyregulowania charakterystyki prowadzenia.

Istotnym elementem są również felgi - lekkie, szerokie koła ze stopów metali pozwolą znacznie zwiększyć przyczepność opon sportowych. Standardowe 16-calowe obręcze warto wymienić na 17 lub nawet 18-calowe.

Tuning elektroniki i instalacji Toyoty Celiki

Tuning Toyoty Celiki 6 nie ogranicza się tylko do "zwiększania koni mechanicznych". Równie ważne są modyfikacje instalacji i układów elektronicznych mające na celu lepsze wykorzystanie potencjału auta.

Kluczowym elementem jest tutaj wspomniany już chip tuning, czyli reprogramowanie sterownika silnika. To tania i prosta modyfikacja, która potrafi zdziałać cuda.

Z myślą o pasjonatach driftu i amatorach jazdy bokiem warto również zmodyfikować działanie układów takich jak ABS czy kontrola trakcji. Opcjonalnie można je całkowicie wyłączyć w celu uzyskania pełnej kontroli nad autem.

Zmiany w instalacji elektrycznej jak dodatkowe wiązki, przełączniki czy wskaźniki pozwolą w pełni wykorzystać potencjał zmodyfikowanej Toyoty Celiki 6.

Przeróbki nadwozia Celiki 6 na sportowo

Jeśli zależy nam na ekstremalnie agresywnym, wyścigowym wyglądzie Toyoty Celiki, możemy pójść o krok dalej i zdecydować się na poważniejsze przeróbki samej konstrukcji nadwozia.

Jedną z bardziej radykalnych modyfikacji jest tzw. wide body, czyli poszerzenie błotników i nadwozia za pomocą rozstawionych na zewnątrz nakładek. Efektem jest wrażenie, jakby auto było "nadmuchane" i gotowe do walki z chronometrem na torze.

Innym sposobem na uzyskanie wizualnego efektu jest montaż tylnych skrzydeł i spliterów z włókna węglowego. Te aerodynamiczne dodatki nie tylko świetnie wyglądają, ale realnie dociskają auto do jezdni poprawiając prowadzenie.

Tego typu radykalne wide body kit tunele z Toyoty Celiki 6 pozwolą stworzyć samochód, który zwraca na siebie uwagę nawet obok najmocniejszych sportowych maszyn.

Podsumowanie

Toyota Celica szóstej i siódmej generacji to modele, które cieszą się ogromną popularnością wśród tunerów. Toyota Celica 6 Tuning pozwala w stosunkowo niewielkimi nakładami zmienić ten zgrabny, kompaktowy samochód w prawdziwą bestię z dużo większą mocą i agresywnym wyglądem.

Toyota Celica Tuning obejmuje szeroki wachlarz modyfikacji - od prostego chip tuningu i wymiany elementów układu wydechowego, przez sportowe zawieszenie i felgi, po poważniejsze zmiany silnika i wręcz ekstremalne przeróbki nadwozia. Każdy tuner znajdzie coś dla siebie.

Nawet przy stosunkowo niewielkim budżecie da się zdziałać cuda, "odblokowując" ukryty potencjał Celiki. Ale im więcej gotów jest się zainwestować, tym lepsze efekty można osiągnąć - z Celiki powstanie wówczas rasowy monster o mocy nawet 250-300KM!

Toyota Celica 7 Tuning również daje szerokie perspektywy modyfikacji. Siódma generacja to już bardzo nowoczesna konstrukcja z 2000 roku, którą z powodzeniem można zmienić w bestię torową lub driftową. Tuning to klucz do uwolnienia jej potencjału.

Najczęściej zadawane pytania

Do najprostszych i najmniej kosztownych modyfikacji Toyoty Celiki zaliczają się chip tuning, czyli reprogramowanie sterownika silnika oraz wymiana elementów układu wydechowego. Te dwa zabiegi pozwalają zwiększyć moc auta o 30-50KM bez konieczności ingerencji w samą konstrukcję silnika.

Przy założeniu, że tuning obejmie chip tuning, wydech, sportowe zawieszenie i felgi oraz niewielkie zmiany optyczne, realny koszt takiej modyfikacji to około 15-20 tysięcy złotych. To pozwoli zwiększyć moc z około 140KM do 180-190KM i radykalnie zmienić charakter auta.

Osiągnięcie takiej mocy wymaga już poważniejszych modyfikacji silnika - wymiany elementów układu dolotowego i wydechowego, zastosowania lżejszych tłoków i korbowodów, a czasem nawet turbodoładowania lub mocniejszej jednostki z innego auta. Realny koszt to minimum 25-30 tysięcy.

Tak, Toyota Celica świetnie nadaje się do driftu. Trzeba zmodyfikować układy ABS i kontroli trakcji, zmienić zawieszenie na bardziej sportowe, zamontować sztywniejsze stabilizatory i mocniejsze koła. Auto nabierze wówczas charakteru drift machine.

Najważniejsze są zmiany mechaniczne silnika, układu wydechowego i zawieszenia. One w największym stopniu odpowiadają za realną poprawę osiągów i prowadzenia. Modyfikacje optyczne są mniej istotne, choć również pożądane przez wielu tunerów.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Testowanie i debugowanie kodu w Pythonie - poradnik dla początkujących
  2. Nowy kalkulator wieku psa – psie lata na ludzkie kalkulator
  3. Jak wyregulować okno lato/zima - poradnik regulacji okien PVC
  4. Kartki z życzeniami na święta Bożego Narodzenia
  5. Jak pisać czytelne komentarze w kodzie? Porady i przykłady
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ola Jankowska
Ola Jankowska

Jestem programistką PHP z wieloletnim doświadczeniem. Na blogu publikuję porady dotyczące tworzenia stron www i aplikacji w tym języku i nie tylko. Dzielę się wiedzą z zakresu optymalizacji kodu.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły