Tworzenie gier komputerowych to pasjonujące zajęcie, które daje ogromną satysfakcję. Pozwala wcielić się w rolę projektanta i stworzyć własny, unikalny świat. Dzięki dostępnym narzędziom, takim jak silnik Unity, amatorzy bez doświadczenia w programowaniu również mogą stworzyć prostą grę 2D. W tym poradniku przedstawimy krok po kroku, jak zacząć swoją przygodę z tworzeniem gier w Unity i stworzyć pierwszą grę 2D.
Podstawy tworzenia gier w Unity
Unity to bardzo popularny i rozbudowany silnik do tworzenia gier 2D i 3D. Możliwości Unity są ogromne - pozwala tworzyć zarówno niewielkie gry mobilne, jak i duże produkcje na konsole oraz komputery. Podstawowym językiem programowania jest tutaj C#, ale można też używać JavaScriptu. Unity udostępnia edytor pozwalający na wizualne tworzenie poziomów gry i rozmieszczanie obiektów. Dzięki temu można tworzyć gry nie znając programowania.
Tworzenie gry 2D w Unity nie jest trudne, jeśli dobrze zrozumie się kilka podstawowych koncepcji:
Sceny i obiekty
W Unity gra jest podzielona na sceny, które zawierają obiekty 2D i 3D. Sceny reprezentują poziomy lub ekrany gry. Obiekty to poszczególne elementy sceny, np. plansze, postacie, przeszkody.
Komponenty
Obiekty zawierają komponenty odpowiadające za ich zachowanie, wygląd, fizykę itp. Dzięki komponentom można np. dodać skrypt do obiektu, aby reagował on na działania gracza.
Hierarchia obiektów
Obiekty mogą zawierać inne obiekty. Tworzy to hierarchię, w której zmiany w obiekcie nadrzędnym wpływają na obiekty podrzędne. Dzięki temu można grupować elementy gry.
Instalacja i konfiguracja środowiska Unity
Pierwszym krokiem jest oczywiście pobranie i zainstalowanie silnika Unity. Jest to prosta procedura, a samo środowisko jest dostępne za darmo dla projektów niekomercyjnych.
Wymagania sprzętowe
Unity nie wymaga specjalnie mocnego sprzętu. Do tworzenia prostych gier 2D wystarczy komputer z 4-rdzeniowym procesorem, 8GB RAM i kartą graficzną z 1GB VRAM. Im mocniejszy sprzęt, tym płynniejsza będzie praca.
Pobieranie silnika Unity
Unity i całe środowisko instalujemy ze strony https://unity.com. Pobieramy wersję indywidualną (Unity Personal). Instalator sprawdzi i pobierze niezbędne komponenty, takie jak .NET Framework.
Interfejs użytkownika
Interfejs Unity podzielony jest na kilka głównych okien. W Hierarchy znajdują się wszystkie obiekty na scenie. Za pomocą Scene można poruszać się po scenie. Okno Project zawiera wszystkie zasoby i pliki projektu. Wystarczy klikać obiekty sceny lub pliki projektu, aby edytować ich właściwości.
Tworzenie pierwszej gry 2D
Mając skonfigurowane środowisko Unity, możemy zacząć tworzyć prostą grę 2D. Będzie to typowy poziom side-scroller, w którym sterujemy postacią poruszającą się od lewej do prawej strony ekranu.
Dodawanie obiektów 2D
Zaczynamy od utworzenia nowego projektu 2D. Następnie dodajemy obiekty reprezentujące podłoże oraz gracza. Są to sprite'y 2D, które można stworzyć samemu lub pobrać z asset store. Ważne jest, aby obiekt gracza miał komponent Rigidbody 2D do obsługi fizyki.
Fizyka i kolizje
Kolejny krok to dodanie komponentu Box Collider 2D do obiektów, aby wykrywały kolizje. Dzięki temu gracz będzie stawał na podłożu zamiast "spadać" przez nie. Można też dodać przeszkody z wbudowaną fizyką.
Sterowanie postacią
Do obiektu gracza dodajemy skrypt w C#, który będzie nasłuchiwał danych z klawiatury i poruszał postacią. Można np. poruszać go w lewo/prawo strzałkami. Dzięki skryptom gracz porusza się po scenie!
Animacje i grafiki 2D
Pierwszy poziom gry mamy gotowy, ale wygląda dość topornie. Poprawmy to dodając animacje sprite'ów oraz efekty cząsteczkowe.
Importowanie sprite'ów
Sprite'y 2D do animacji importujemy do projektu. Najlepiej przygotować kilka obrazków dla kluczowych stanów, np. gracza idącego, skaczącego itp. Sprite może zawierać wiele takich obrazków.
Animacje postaci
Na imporowanym spricie tworzymy animację klatek. Określamy ile czasu ma być wyświetlany każdy obrazek. Możemy też zaznaczyć, aby animacja była odtwarzana w pętli.
Efekty cząsteczkowe
Efekty cząsteczkowe dodają więcej "życia" do gry. Możemy dodać prosty efekt kurzu podczas skoku lub biegu gracza. Efekty są konfigurowalne - można zmieniać kolor, ilość i rozmiar cząsteczek.
Programowanie logiki gry
Dotychczas gra wygląda dobrze, ale nie ma jeszcze żadnych celów ani wyzwań. Dodajmy interaktywne elementy i menu gry w oparciu o skrypty.
Skrypty i zdarzenia
Skrypty w C# pozwalają reagować obiektom na zdarzenia w grze. Możemy np. dodać przycisk, który po kliknięciu uruchomi jakąś akcję. Albo wrogów atakujących gracza po wejściu w obszar collidera.
UI i menu gry
Za pomocą obiektów UI budujemy interfejs i menu gry - przyciski, paski życia czy wyniki. Dodajemy też ekran tytułowy i ekrany pauzy/końca gry. Dzięki temu gra staje się coraz bardziej interaktywna.
Audio i dźwięki
Ostatni szlif to dźwięki i muzyka. Importujemy pliki audio i przypisujemy je do obiektów i zdarzeń w grze, np. muzyka w tle, dźwięk skoku gracza itp. Dzięki temu gra jest bardziej immersyjna.
Testowanie i publikacja gry
Mamy już gotową, działającą grę. Jednak zanim udostępnimy ją graczom, warto przetestować ją dokładnie i wyłapać ewentualne błędy. Na koniec publikujemy grę w wybranym sklepie.
Debugowanie
Testujemy grę na różnych poziomach i w różnych sytuacjach. Szukamy błędów wizualnych, mechanik czy sterowania. Pomocne są narzędzia debugowania w Unity, takie jak logi konsoli czy rysowanie colliderów.
Eksportowanie gry
Gdy jesteśmy zadowoleni z działania gry, eksportujemy ją do wybranej platformy. Unity umożliwia eksport do większości popularnych systemów - Windows, Mac, Linux, Android, iOS itp.
Publikacja w sklepach
Na koniec publikujemy grę w sklepie internetowym. W przypadku mobilnych platform jest to Google Play lub App Store. Gry na PC możemy udostępnić na Steam, Epic Games czy itch.io. I gotowe - nasza gra trafia do graczy!
Podsumowanie
W tym poradniku przedstawiliśmy podstawy tworzenia gier 2D w Unity - od konfiguracji środowiska, przez budowanie mechanik i struktury gry, aż po testowanie i publikację. Unity to świetne narzędzie, które pozwala stworzyć własną grę nawet bez doświadczenia w programowaniu. Oczywiście im więcej nauczysz się o Unity, tym lepiej wykorzystasz jego możliwości. Jednak już podążając za tym poradnikiem można zbudować prostą, ale działającą grę 2D. Mamy nadzieję, że artykuł pomoże Ci rozpocząć fascynującą przygodę z tworzeniem gier.