Tworzenie gier komputerowych to złożony i wymagający proces, jednak dzięki odpowiednim narzędziom, takim jak silnik Godot, również początkujący programiści mogą stworzyć własną grę. W tym poradniku przeprowadzimy Cię przez wszystkie kluczowe etapy produkcji gry od podstaw aż do gotowego produktu.
Podstawy Godota i silnika
Instalacja i konfiguracja
Na początku musimy zainstalować Godota na naszym komputerze. Jest on dostępny na systemy Windows, MacOS i Linux. Pobieramy najnowszą wersję edytora z oficjalnej strony i instalujemy. Następnie konfigurujemy środowisko - ustawiamy preferowany język, motyw, rozmiar czcionki. Ważne jest też zaznajomienie się z interfejsem i dostosowanie układu okien do własnych potrzeb.
Interfejs Godota
Interfejs Godota składa się z kilku głównych paneli - edytora sceny, hierarchii node'ów, inspektora właściwości i edytora skryptów. Warto poświęcić chwilę na poznanie opcji dostępnych w menu i paskach narzędzi. Przyda się też zaznajomienie z klawiszami skrótów, które przyspieszą pracę. Omówimy najważniejsze elementy i dostosujemy interfejs pod siebie.
Fizyka i kolizje
Bardzo ważnym elementem większości gier jest system fizyczny odpowiedzialny za oddziaływania między obiektami, grawitację i wykrywanie kolizji. W Godocie mamy dostęp do zaawansowanego silnika fizycznego Bullet. Omówimy jak go skonfigurować, jak najlepiej wykorzystać do naszych potrzeb i jak radzić sobie z problematycznymi kolizjami.
Tworzenie poziomów i środowiska
Projektowanie poziomów
Teraz przejdziemy do tworzenia poszczególnych poziomów i środowiska gry. Na początek musimy przygotować ogólną koncepcję - narysować mapę poziomu, rozplanować lokacje kluczowych elementów. Przyda się też stworzenie "skórek" aby szybko zobaczyć jak będzie wyglądać poziom. Omawiamy dobre praktyki projektowania poziomów.
Dodawanie obiektów
Kolejny krok to wypełnienie poziomu konkretnymi obiektami - modelami 3D, teksturami, elementami interfejsu. W Godocie mamy opcje importowania gotowych assetów ale też tworzenia własnych prostych obiektów. Omawiamy najlepsze sposoby na stworzenie ciekawego i immersyjnego świata gry.
Oświetlenie i efekty
Istotnym elementem środowiska są oświetlenie i efekty specjalne. Dzięki nim możemy uzyskać niesamowity klimat i atmosferę. Godot oferuje zaawansowany system oświetleniowy i różne gotowe efekty postprocessingu. Omawiamy jak stosować je z głową.
Czytaj więcej: Po co programiście znajomość Linuxa? Korzyści i zastosowania
Sterowanie postacią gracza
Poruszanie
Teraz przejdziemy do obsługi postaci gracza. Musimy zaimplementować podstawowe elementy takie jak poruszanie się, skakanie, interakcja z obiektami. Wykorzystujemy do tego funkcje wbudowane w Godota i dodajemy własny kod obsługujący sterowanie. Omawiamy dobre praktyki tworzenia płynnego systemu kontroli.
Animacje
Żeby poruszanie wyglądało dobrze, musimy dodać animacje postaci. Godot posiada zaawansowany edytor animacji, który pozwala łatwo stworzyć np. chodzenie, bieganie czy skakanie. Pokazujemy jak go używać oraz jak synchronizować animacje z kodem.
Interakcje
Postać musi też wchodzić w interakcje z otoczeniem i obiektami. Implementujemy system wykrywania i reagowania na kolizje, podnoszenia przedmiotów, używania dźwigni itp. Omawiamy dobre sposoby obsługi interakcji.
Przeciwnicy i SI

Tworzenie przeciwników
Każda dobra gra potrzebuje ciekawych przeciwników. Tworzymy własne modele i animacje dla wrogów. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad ich wyglądem i zachowaniem. Pokazujemy jak stworzyć prostego humanoidalnego przeciwnika.
Zachowania SI
Ważnym elementem przeciwników jest ich sztuczna inteligencja, czyli system decydujący jak się zachowują. Tworzymy zestaw zachowań takich jak patrol, pościg, unikanie które nadają wrogom "życie". Omawiamy jak je zaprojektować.
Interakcje z graczem
Przeciwnicy muszą też wchodzić w interakcje z graczem - wykrywać go, ścigać i atakować. Tworzymy system walki wręcz oraz walki dystansowej. Implementujemy mechanikę obrażeń, punkty życia i śmierci przeciwników.
Elementy RPG
System walki
Większość gier posiada jakieś elementy RPG, czyli rozwijania postaci gracza. Tworzymy więc system walki oparty na statystykach, które definiują zadawane obrażenia, punkty życia, zbroję itp. Walczymy z przeciwnikami wykorzystując ten system.
Ekwipunek
Ważnym elementem RPG jest też ekwipunek gracza. Implementujemy system przedmiotów, które zwiększają statystyki postaci lub dają specjalne zdolności. Gracz będzie mógł zdobywać lepszy ekwipunek pokonując przeciwników.
Rozwój postaci
Oprócz ekwipunku, gracze RPG lubią rozwijać swoją postać. Dodajemy więc system punktów doświadczenia i poziomów, dzięki któremu gracz będzie mógł stawać się silniejszy w trakcie gry.
Optymalizacja i testy
Optymalizacja wydajności
Bardzo ważnym etapem tworzenia gier jest optymalizacja i poprawianie wydajności. Analizujemy newralgiczne fragmenty kodu i elementy gry, które spowalniają działanie i wprowadzamy poprawki.
Testowanie
Przed wydaniem gry musimy dokładnie ją przetestować szukając błędów, usterek i niedopracowanych elementów. Starannie testujemy każdy poziom i mechanikę gry aby wyeliminować problemy.
Debugowanie
Debugowanie i profilowanie kodu pozwala znaleźć problematyczne fragmenty i usprawnić działanie gry. Omawiamy narzędzia do debugowania wbudowane w Godota i jak wykorzystać je najefektywniej.