Tworzenie gier w Godocie od zera - poradnik dla początkujących

Tworzenie gier w Godocie od zera - poradnik dla początkujących
Autor Adam Pawlak
Adam Pawlak02.11.2023 | 4 min.

Tworzenie gier komputerowych to złożony i wymagający proces, jednak dzięki odpowiednim narzędziom, takim jak silnik Godot, również początkujący programiści mogą stworzyć własną grę. W tym poradniku przeprowadzimy Cię przez wszystkie kluczowe etapy produkcji gry od podstaw aż do gotowego produktu.

Podstawy Godota i silnika

Instalacja i konfiguracja

Na początku musimy zainstalować Godota na naszym komputerze. Jest on dostępny na systemy Windows, MacOS i Linux. Pobieramy najnowszą wersję edytora z oficjalnej strony i instalujemy. Następnie konfigurujemy środowisko - ustawiamy preferowany język, motyw, rozmiar czcionki. Ważne jest też zaznajomienie się z interfejsem i dostosowanie układu okien do własnych potrzeb.

Interfejs Godota

Interfejs Godota składa się z kilku głównych paneli - edytora sceny, hierarchii node'ów, inspektora właściwości i edytora skryptów. Warto poświęcić chwilę na poznanie opcji dostępnych w menu i paskach narzędzi. Przyda się też zaznajomienie z klawiszami skrótów, które przyspieszą pracę. Omówimy najważniejsze elementy i dostosujemy interfejs pod siebie.

Fizyka i kolizje

Bardzo ważnym elementem większości gier jest system fizyczny odpowiedzialny za oddziaływania między obiektami, grawitację i wykrywanie kolizji. W Godocie mamy dostęp do zaawansowanego silnika fizycznego Bullet. Omówimy jak go skonfigurować, jak najlepiej wykorzystać do naszych potrzeb i jak radzić sobie z problematycznymi kolizjami.

Tworzenie poziomów i środowiska

Projektowanie poziomów

Teraz przejdziemy do tworzenia poszczególnych poziomów i środowiska gry. Na początek musimy przygotować ogólną koncepcję - narysować mapę poziomu, rozplanować lokacje kluczowych elementów. Przyda się też stworzenie "skórek" aby szybko zobaczyć jak będzie wyglądać poziom. Omawiamy dobre praktyki projektowania poziomów.

Dodawanie obiektów

Kolejny krok to wypełnienie poziomu konkretnymi obiektami - modelami 3D, teksturami, elementami interfejsu. W Godocie mamy opcje importowania gotowych assetów ale też tworzenia własnych prostych obiektów. Omawiamy najlepsze sposoby na stworzenie ciekawego i immersyjnego świata gry.

Oświetlenie i efekty

Istotnym elementem środowiska są oświetlenie i efekty specjalne. Dzięki nim możemy uzyskać niesamowity klimat i atmosferę. Godot oferuje zaawansowany system oświetleniowy i różne gotowe efekty postprocessingu. Omawiamy jak stosować je z głową.

Czytaj więcej: Po co programiście znajomość Linuxa? Korzyści i zastosowania

Sterowanie postacią gracza

Poruszanie

Teraz przejdziemy do obsługi postaci gracza. Musimy zaimplementować podstawowe elementy takie jak poruszanie się, skakanie, interakcja z obiektami. Wykorzystujemy do tego funkcje wbudowane w Godota i dodajemy własny kod obsługujący sterowanie. Omawiamy dobre praktyki tworzenia płynnego systemu kontroli.

Animacje

Żeby poruszanie wyglądało dobrze, musimy dodać animacje postaci. Godot posiada zaawansowany edytor animacji, który pozwala łatwo stworzyć np. chodzenie, bieganie czy skakanie. Pokazujemy jak go używać oraz jak synchronizować animacje z kodem.

Interakcje

Postać musi też wchodzić w interakcje z otoczeniem i obiektami. Implementujemy system wykrywania i reagowania na kolizje, podnoszenia przedmiotów, używania dźwigni itp. Omawiamy dobre sposoby obsługi interakcji.

Przeciwnicy i SI

Tworzenie przeciwników

Każda dobra gra potrzebuje ciekawych przeciwników. Tworzymy własne modele i animacje dla wrogów. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad ich wyglądem i zachowaniem. Pokazujemy jak stworzyć prostego humanoidalnego przeciwnika.

Zachowania SI

Ważnym elementem przeciwników jest ich sztuczna inteligencja, czyli system decydujący jak się zachowują. Tworzymy zestaw zachowań takich jak patrol, pościg, unikanie które nadają wrogom "życie". Omawiamy jak je zaprojektować.

Interakcje z graczem

Przeciwnicy muszą też wchodzić w interakcje z graczem - wykrywać go, ścigać i atakować. Tworzymy system walki wręcz oraz walki dystansowej. Implementujemy mechanikę obrażeń, punkty życia i śmierci przeciwników.

Elementy RPG

System walki

Większość gier posiada jakieś elementy RPG, czyli rozwijania postaci gracza. Tworzymy więc system walki oparty na statystykach, które definiują zadawane obrażenia, punkty życia, zbroję itp. Walczymy z przeciwnikami wykorzystując ten system.

Ekwipunek

Ważnym elementem RPG jest też ekwipunek gracza. Implementujemy system przedmiotów, które zwiększają statystyki postaci lub dają specjalne zdolności. Gracz będzie mógł zdobywać lepszy ekwipunek pokonując przeciwników.

Rozwój postaci

Oprócz ekwipunku, gracze RPG lubią rozwijać swoją postać. Dodajemy więc system punktów doświadczenia i poziomów, dzięki któremu gracz będzie mógł stawać się silniejszy w trakcie gry.

Optymalizacja i testy

Optymalizacja wydajności

Bardzo ważnym etapem tworzenia gier jest optymalizacja i poprawianie wydajności. Analizujemy newralgiczne fragmenty kodu i elementy gry, które spowalniają działanie i wprowadzamy poprawki.

Testowanie

Przed wydaniem gry musimy dokładnie ją przetestować szukając błędów, usterek i niedopracowanych elementów. Starannie testujemy każdy poziom i mechanikę gry aby wyeliminować problemy.

Debugowanie

Debugowanie i profilowanie kodu pozwala znaleźć problematyczne fragmenty i usprawnić działanie gry. Omawiamy narzędzia do debugowania wbudowane w Godota i jak wykorzystać je najefektywniej.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Testowanie i debugowanie kodu w Pythonie - poradnik dla początkujących
  2. Jak pisać czytelne komentarze w kodzie? Porady i przykłady
  3. Jak wybrać specjalizację w programowaniu? Poradnik
  4. Podstawy Linuxa dla programistów - kurs dla początkujących
  5. Najczęstsze problemy początkujących programistów i jak ich unikać
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Adam Pawlak
Adam Pawlak

Cześć, jestem Adam, a witajcie na moim blogu o programowaniu! Tutaj znajdziesz wiele przydatnych informacji, porad i inspiracji związanych z fascynującym światem kodowania i rozwoju oprogramowania.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły